Hírlevél feliratkozás
Goldtresor grammárak *
Arany/HUF középárfolyam g
Arany/USD árfolyam oz
Arany/Euró árfolyam oz
Ezüst/Euró árfolyam oz
Arany cikkek
- Befektetési arany
- Arany
- Arany Befektetés
- Aranytömb, aranyrúd, platinatömb öntése Svájcban
- Aranyrúd, befektetési aranyrúd, aranytömb
- Aranytömb
- Aranyérme, befektetési aranyérme
- A befektetési aranyérme prémium értéke
- Londoni aranypiac 1660-2004
- A Loco London aranyszámla története
- A Nemesfém Elszámolóház és arany letéti szolgáltatás Londonban
- Arany befektetési alapok és a fizikai aranypiac. Az SPDR Gold ETF
Kakaópiac I. – Ingatag alapok |
2014. július 28. hétfő, 07:17 |
Conclude Daily Gold Becslések szerint az édességipar több mint 170 milliárd dolláros bevételt generál 2014-ben, ezen belül a csokoládé-értékesítések 110-120 milliárdot tehetnek ki, amelyből csak az amerikai eladások 20 milliárdra rúghatnak.
A Companies & Markets piackutató cég szerint a csokoládé-eladások 2011-2016 között évente 3 százalékkal nőhetnek. Az amerikai mezőgazdasági minisztérium (USDA) még ennél is optimistább, szerinte a csokoládéipar globális eladásai 2017-ben 143 milliárd dollárt érhetnek el, ami a 2012. évi 107 milliárdhoz viszonyítva 6,7 százalékos éves növekedésnek felel meg. Ez az ütem még az Euromonitor International Ltd. 2013. szeptemberi előrejelzésénél is magasabb, aszerint ugyanis a csokoládé-eladások világszinten 2014-ben 6,2 százalékkal emelkedhetnek, 117 milliárd dollárra. A növekedést elsősorban a fejlődő országok egy főre jutó vagyonának és a középosztálynak a bővülése generálja. Ennek köszönhető, hogy az Indonéziában és a Fülöp-szigeteken piacvezető Petra Foods részvényei évek óta jobban teljesítenek mind a Lindt & Sprüngli, mind Hershey részvényeinél, mind az S&P 500-as indexnél és a válság kezdete óta is 5,5 szeres áremelkedésen mentek keresztül.
A Petra Foods (P34.SI)
részvényei évek óta verik a piacot
Az édességipari világpiac csaknem 60 százalékát féltucat
cég, az amerikai Mondelez (korábban Kraft Foods), a Mars és a Hershey, a svájci
Nestlé és a Lindt & Sprüngli, valamint az olasz Ferrero kontrollálja. Míg a
Lindt & Sprüngli a prémium termékek körében az első, 25 százalékos
részesedéssel, addig a Hershey az USA-ban domináns. A világ legnagyobb
édesipari cégeinek 2013. évi bevételei, nettó
édesipari eladásai és piaci kapitalizációi, millió dollárban. Az utolsó oszlop
a tőzsdei kapitalizáció és az iparági eladás hányadosát mutatja.
A táblázatból látható, hogy az összárbevétel alapján messze
a Nestlé a legnagyobb, a piac közel felét teszi ki, ha viszont csak az
édesipari eladásokat nézzük, akkor a Mars és a Mondelez vezet. Az eladások 35
százalékát családi tulajdonú, vagy irányítású cégek adják, ami a
csokoládészektor sajátosságaival, konzervatív értékeivel és a hagyományos
eljárásokkal magyarázható. A Mondeleznek Nestlével szembeni – a Kraftból való
szétválást követő – kiváló teljesítménye a csokoládé-eladásoknak az
összértékesítésen belüli magasabb arányát tükrözi. Míg a Nestlé forgalmának
11,2 százalékát adja a csokoládé-értékesítés, addig a Mondeleznek a 42
százalékát. A Mondelez
profiljában sokkal dominánsabb a csokoládé és részvényei sokkal jobban
teljesítenek, mint a Nestléé, ez utóbbi enyhén alulteljesítő az S&P 500-al
szemben.
Európa a világon értékesített csokoládé felére vevő, Amerika
ugyan csak a 30 százalékára (azon belül Észak-Amerika a 18 százalékára), de a
növekedés Közép- és Dél-Amerikában kétszámjegyű. Az Euromonitor szerint
ugyanakkor Brazília csokoládéfogyasztása 2013-2018 között éves átlagban 7
százalékkal fog várhatóan emelkedni.
Ázsia és Óceánia részesedése jelenleg még csupán 15 százalék, de ezek a
régiók – Kína és India vezérletével – rendkívül gyorsan fognak növekedni. Bár a
kínaiak csokoládéfogyasztása 2012-ben a gazdasági növekedés lassulásával
párhuzamosan valamelyest alábbhagyott, még így is 12 százalékkal gyarapodott. Ezzel
együtt Kína egy főre jutó csokoládéfogyasztása csak kevesebb, mint 1 százaléka
Nyugat-Európáénak. India csokoládéfogyasztása – az „India Chocolate Market
Forecast & Opportunities, 2018” szerint – 2013-2018 között évente átlagban
23 százalékkal gyarapodhat. A Brazíliából, Oroszországból, Indiából és Kínából álló
BRIC-országok növekvő csokoládéfogyasztása áll szemben a csokoládé fő
összetevőjének számító kakaóbab-kínálat 2020-ig tartó csökkenésével. Bár Afrika
termeszti a kakaóbab-kínálat 70 százalékát, a Nemzetközi Kakaó Szövetség (ICCO)
szerint annak csak 3 százalékát fogyasztja el. A kakaóbab
fogyasztása 2010-11-ben. Most még Európa domináns, de pár éven belül Ázsiáé
lesz a legnagyobb szelet.
Hosszú távú
strukturális deficit a kínálatban A kínálat szűkülése miatt félő, hogy a
csokoládé-készítmények minősége romolhat, miután azokba egyre kisebb arányban
tesznek kakaót, illetve kakaóvajat. Az öregedő nyugat-afrikai kakaóbab-fákat
(egyesek már több mint 40 évesek) ugyancsak egyre idősebb farmerek gondozzák, ami
hozzájárulhat a kínálat szűküléséhez. A kakaótermesztés és
a -tartalékok alakulása. Az őrlés (grindings) folyamatosan nő, amellyel a
készletbővülés nem tart lépést, ezért a tartalék az éves fogyasztás egyre
kisebb részét fedezi (csökken a készlet/őrölt mennyiség arány=stock/grindings
ratio)
Kétséges a kínálat
fenntarthatósága A The World Cocoa Foundation szerint kakaót 4-6 millió –
zömében családi gazdaság – termeszt, három kontinensen. Ezek: - általában nagyon kicsik, kevesebb, mint 5 hektáron
gazdálkodnak; - kicsi az esélyük, hogy finanszírozáshoz jussanak; - eljárásaik és technológiájuk elmaradott; - eszközparkjuk idős és nem megfelelő; - nincsenek kiképezve a fejlett mezőgazdasági technikákra; - nem engedhetik meg maguknak a szükséges összetételű és
mennyiségű tápanyagutánpótlást. A kisvállalkozók adják az afrikai és ázsiai kakaóbab-kínálat
javát, csak Közép- és Dél-Amerikában kapnak nagyobb szerepet professzionális
agráripari termelők, de e régió csak az éves globális termelés 18 százalékát
teljesíti. A kakaó speciális termény: stabil egyenlítői klímára, ésszerű
tápszintre, valamint gondos felügyeletre van szüksége ahhoz, hogy a kár és kórokozók
ne támadják meg. A kakaófák hozamaira az eső bármely más éghajlati tényezőnél
jobban hat. Az eső hiánya főként Nyugat -Afrikában lehet probléma, ahol számos
országban, köztük a második legnagyobb termesztő Ghánában 3-5 hónapig tartó
szárazság sem ritka. A kisebb farmereket – akiknek a jövedelme a kakaóbab-hozamtól
függ – a volatilis árupiaci ármozgások, a kórokkal szembeni fogékonyság, a
száraz évszakok miatti alacsony termelékenység és a drága műtrágyázási
követelmények arra kényszeríthetik, hogy kakaóbab helyett gumifát vagy olajpálmát
termesszenek, e tevékenységnek a nyugat-afrikai éghajlat szintén kedvez. A
farmerek általában alacsony árakat (60-65% a FOB árnak) kapnak terményeikért. A
felvásárlás államilag kontrollált, meglehetősen nyomott árakon történik, és a
két fő termelő ország Elefántcsont és Ghána közti árkülönbségek kihasználása csempészetre
sarkall. E kihívásokra reagálva a kakaóval kapcsolatos termékek legnagyobb
feldolgozói olyan programokat indítottak, amelyek erősítik a kisvállalkozásokat
és a kakaótermesztési eljárásokat, javítván a gazdasági teljesítményüket és a
farmerek életminőségét. A termelési eljárások független auditálása, minősítése
a kakaótermesztést övező társadalmi és környezeti aggodalmak mérséklését
célozza, próbálván fenntarthatóvá tenni a kistermelői modellt. A kakaótermelést meghaladó fogyasztás láttán a legnagyobb
felhasználók egyre jobban aggódnak a szűkülő kínálat és az emiatt emelkedő árak
kapcsán. A kakaóbab ára az elmúlt négy évben beragadt a tonnánként 2000-3500
dollár közötti ársávba, de hamarosan akár a történelmi, 1976-ban felállított
4500 dolláros rekordszintet is célba veheti.
A hosszú távú strukturális kínálati deficittel kapcsolatos problémák
más trópusi országokat kakaóbab-ültetvények létesítésére ösztönözhetnek,
elsősorban Ecuadort és Perut, ahol az előzetes felmérések magasabb hozammal
kecsegtetnek: új, professzionálisan kezelt ültetvények képesek lehetnek állandó
volumenben magas minőségű kakaóbabot termelni. Forrás: Hardman & Co., Conclude Zrt.
Kakaópiac II. – Befektetési lehetőségek Kakaópiac III. – A kakaótermelők helyzete Kakaópiac IV. – A kakaó értéklánc cégei: a felvásárlóktól a csokigyártókig Kakaópiac V. – A felvásárlás-feldolgozás cégei Kakaópiac VI. – A kakaókereskedelem rendszere Kakaópiac VII. – Fenntartható kakaótermesztés Kakaópiac VIII. – A kakaóbab feldolgozása
|