Hírlevél feliratkozás
Goldtresor grammárak *
Arany/HUF középárfolyam g
Arany/USD árfolyam oz
Arany/Euró árfolyam oz
Ezüst/Euró árfolyam oz
Arany cikkek
- Befektetési arany
- Arany
- Arany Befektetés
- Aranytömb, aranyrúd, platinatömb öntése Svájcban
- Aranyrúd, befektetési aranyrúd, aranytömb
- Aranytömb
- Aranyérme, befektetési aranyérme
- A befektetési aranyérme prémium értéke
- Londoni aranypiac 1660-2004
- A Loco London aranyszámla története
- A Nemesfém Elszámolóház és arany letéti szolgáltatás Londonban
- Arany befektetési alapok és a fizikai aranypiac. Az SPDR Gold ETF
India aranypiaca II. Változások az ékszerkeresletben |
2017. március 20. hétfő, 15:53 |
India a világ egyik legnagyobb ékszerfogyasztója, kereslete nagyobb, mint a Közel-Keleté, Európáé és az Egyesült Államoké együttesen. Indiában október és november a csúcsidőszak, akkor van ugyanis az esküvői, az aratási és a híres Diwali fesztivál szezon. India sokszínűsége az ékszerfogyasztásban is tükröződik, a vidéken élők vásárolják az ékszerek mintegy 60 százalékát. Az ékszerkereslet kilátásai kedvezőek, noha a fiatalabb korosztály és a városi lakosság ékszerkereslete átalakulóban van. A Malabar’s Starlet egy modern ékszeráruház hálózat és online bolt, mely főként az indiai városi lakosságot célozza
Az arany imádata mélyen az indiai kultúrában gyökerezik. Vételét a hagyományok, az ünnepek és egyéb fontos családi, valamint társadalmi események vezérlik. Az ICE360º elemzése szerint 2014-ben az aranyvásárlások 46 százalékát az ajándékozás (ennek része az esküvői ajándék is), míg 27 százalékát a gyermekek esküvője motiválta. A TNS fogyasztói szokásokat vizsgáló kutatása szerint pedig 2016-ban az esküvők 24, a születésnapok 15, míg a vallási ünnepek 12 százalékban határozták meg az indiaiak aranyvételeit. Ennek fényében nem meglepetés, hogy összességében az indiaiak sárganemesfém-vételeinek 40-50 százalékát ihlették az esküvők – melyek ékszerekre, rudakra és érmékre irányulnak.
India a világ egyik legnagyobb aranyfogyasztója
Egyre gyakoribb, hogy akkor vesznek aranyrudakat, érméket, amikor jónak tartják az árat, és amikor eljön az esküvő ideje, ékszert csináltatnak belőle. Ha elegen fogják követni ezt a módszert, akkor az indiai szezonális vásárlásoknak az arany árfolyamra való hatása ki fog egyenlítődni, azaz megszűnik az aranypiac szezonalitása. Az aranyvételek szezonalitása: az esküvők, a vallási ünnepek és a mezőgazdaság fontossága
Az ékszer szetteknek három jól megkülönböztető típusa van: menyegzői, hétköznapi viseleti és divat.
Mindegyik piacnak megvan a maga karakterisztikája, ahogy a különböző termékei, méretei és dizájnja. Az értékesített mennyiségek alapján a karkötők és a láncok a legnépszerűbb tételek, az aranytartalom alapján viszont a nyakláncok. Ékszereladások típusonként, illetve az indiai ékszerek szegmentációja
A fenti ábrából jól látszik, hogy az esküvői ékszerek (bridal) nemcsak magas karátszámúak, hanem nagy súlyúak is, nem véletlen, hogy ezek adják az ékszerarany fogyasztás legjelentősebb részét. Ezzel szemben a divatékszerek (fashion jewellery) alacsonyabb karátszámúak és könnyebbek. A napi használatra szánt ékszerek (daily wear) ebből a szempontból a középmezőnyt jelentik. A regionális kereslet
Az indiai aranykereslet mintegy kétharmada a vidéki területekre koncentrálódik – e tény nagyrészt a népesség eloszlását képezi le. A Világbank szerint 2015-ben az indiaiak 67 százaléka élt vidéken, szemben az 1990-es 74 és a 2010-es 72 százalékos aránnyal. Az esküvők alkalmából vásárolt ékszerek típusai régiónként
A vidéki és a városi India ékszer kereslete
Nemcsak az indiai régiók, hanem az ázsiai ország vidéki és városi fogyasztási szokásai között is éles különbségek vannak. A vidéki lakosság több mint háromnegyede rendelkezik arannyal, míg a városiaknál csak a magas jövedelműek érik el ezt az arányt. Az ékszerválasztás is eltér a két vizsgált csoport között: míg a vidéki indiaiak a sima aranyból készült ékszereket veszik (88%-ban), addig a városiak csak 57%-ban vesznek drágakő nélküli sima arany ékszert és inkább a drágaköves ékszerek felé helyeződik a hangsúly a fogyasztásukban. Az aranytulajdonlás aránya vidéken és a magasabb jövedelmű személyeknél magasabb
A vásárlások a jövedelemszintektől függnekAz aranyfogyasztás jövedelmi szintenként eltér. India rendelkezik az egyik legnagyobb középosztállyal a világon, az becslések szerint 250 millió főből állhat és India népessége, valamint a várható gazdasági fejlődése alapján még tovább növekedhet. Márpedig a Metals Focus becslése szerint az indiai arany ékszerek mintegy felét az ország középosztálya vásárolja. Ezt más kutatások is alátámasztanak. Az ICE360º legutóbbi elemzése szerint például, míg a háztartások háromnegyede évente egynél kevesebb alkalommal vesz aranyat, addig a jómódú, magasan képzett és rendszeres kereső háztartások gyakrabban vásárolnak. Minél stabilabb valakinek a jövedelme, annál valószínűbb, hogy évente nem csak egyszer vesz aranyat
A vidéki indiaiak körében is változik az ékszerkereslet az életkor függvényében. A 34 évesnél idősebb vidékiek 42 százaléka venne arany ékszert, ha lenne szabadon elkölthető 50 ezer rúpiája. Ez az arány azonban csak 33 százalék a 18-33 év közöttiek körében. Az a tény, hogy a fiatalabbak nagyjából egyharmada venne arany ékszert, ha lenne 50 ezer rúpiája, nagyon pozitív, ugyanakkor azt is jelzi, hogy azért az egyéb javak csábítása nagyobb. Azon vidéken élők aránya, akik szabadon elkölthető 50 ezer rúpiából aranyat vennének, az életkor függvényében
Ugyanezen kutatás szerint erős látens kereslet jellemzi a városi Indiát, s az ékszergyártóknak azon kell törniük a fejüket, hogy ezeket a nem tárgyiasult igényeket hogyan fordítsák vásárlásokba. Bővülési lehetőség: India városaiban kevesebben vesznek aranyat, mint amennyien szeretnének.
Forrás: World Gold Council, Conclude Zrt
A cikksorozat már megjelent részeit elérheti aranypiaci elemzéseink között IDE KATTINTVA.
|