Címlap Hírek Összeomlást jelez a Baltic Dry tengeri szállítási index 28 éves mélypontja?

Hírlevél feliratkozás

Conclude Árjegyzés (élő)









Betöltés...















 
Arany vétel és eladás itt:




GoldTresor grammarany

Betöltés...

Arany/HUF középárfolyam g

Arany/USD árfolyam oz

Arany/Euró árfolyam oz

Ezüst/Usa dollár árfolyam oz

Ezüst/Euró árfolyam oz

Ezüst/Usa dollár árfolyam

Arany/Usa dollár árfolyam

RSS

Conclude
Összeomlást jelez a Baltic Dry tengeri szállítási index 28 éves mélypontja?
2015. február 26. csütörtök, 09:38

 

Conclude Daily Gold

Az, hogy a globális tengeri szállítmányozási díjakat tükröző, a nyersanyagpiaci kereslet-kínálat alakulását napi rendszerességgel jól mérő Baltic Dry index 28 éves mélypontra esett, a világgazdaság jelentős lassulása, mi több ismételt recessziója irányába mutató figyelmeztető jel.

Forrás: Reuters, Conclude Zrt.

A Baltic Dry Index elsősorban azt mutatja, hogy mekkora a kereslet a tengeri szállítmányozás iránt, a szárazföldi rovására. Magas értéke azt tükrözi, hogy a kínálatot meghaladó kereslet felhajtja a szállítmányozási díjakat, ezzel szemben a túlkínálat leviszi azokat. Kicsit leegyszerűsítve: ha 100 hajó versenyez 99 rakományért, akkor a díjak lemennek, ha 99 hajó versenyez 100 rakományért, akkor felmennek. Ezért már apróbb flottaváltozások és logisztikai módosítások is képesek radikálisan változtatni a díjakon.  A hajózási szállítmányozási kínálat rugalmatlan – két évig is eltart, míg felépítenek egy hajót, melynek fix költségei annyira magasak, hogy sok esetben nem képesek kiváltani a légi szállítást.  Így már a kereslet kis növekedése is gyorsan felfelé nyomhatja az indexet, ezzel szemben egy enyhébb csökkenés nagy zuhanást képes kiváltani.


Ugyanakkor a Baltic Dry a nyersanyagpiac napi alakulásáról is képet ad, miután közvetve utal a hajón szállított áruk – mint például építőanyagok, ásványi anyagok, kőszén, vas, ércek, gabonák és egyéb élelmiszerek – globális kínálatát-keresletére. Ha alacsony az igény a szállításra, akkor az azt is jelentheti, hogy a fuvarozóknak nincs, vagy csak kevés árujuk van, amit el kell juttatniuk az egyik kontinensről a másikra. Ezért az index mozgásából már a világgazdaság lehetséges alakulására vonatkozó következtetéseket is le lehet vonni, ezért is figyelik a részvény- és árupiaci befektetők árgus szemekkel, merre veszi az irányt az index.

Teszik ezt különösen 2008 óta, amikor a Baltc Dry alacsony szintje tökéletesen előre jelezte a pénzügyi válságot, azáltal, hogy az annak kitörése előtti hónapokban több mint 90 százalékot zuhant. Míg 2008. május 20-án az 1985-ös bevezetése óta nem látott szintet, 11 793 pontot ért el, addig alig valamivel több, mint fél év múlva, december 5-én már csak 663 ponton állt.

Mindezek fényében vészjósló, hogy a Baltic Dry jelenleg még a 2008-as szintnél is lejjebb áll, január végén 509 pont is volt, ami 28 éves mélypont. Ha ezúttal is pontos barométernek bizonyul, akkor a világgazdaság egy újabb jelentős recesszió előtt áll.

A szituáció másik olvasata, hogy most jó megvenni a Baltic Dry Indexet, mert innen már csak felfelé vezet az út, főleg azért, mert az olcsó üzemanyag és szállítási árak miatt a termelők olcsó ömlesztett árukkal  áraszthatják a piacokat, amihez viszont ismét sok hajóraktér kell majd.


A Baltic Dry Index a londoni székhelyű Baltic Exchange tőzsde terméke.

 

A Baltic Dry Index padlón van

Forrás: Bloomberg, Business Insider, Conclude Zrt.


 

28 éve nem volt ilyen alacsony a Baltic Dry Index. Figyelmeztető jel, vagy lehetőség?

Forrás: Bloomberg, Business Insider, Conclude Zrt.

 

 

Forrás: Bloomberg, Business Insider, Conclude Zrt.